» Klejnoty sztuki jubilerskiej

Koszyk

Twój koszyk jest pusty ...

Nowości

ETUI na ZAPAŁKI / srebro próba 0,925 / STERLING / waga: 36,20 gram / USA

ETUI na ZAPAŁKI / srebro próba 0,925 / STERLING / waga: 36,20 gram / USA


Srebrne etui na zapałki wykonane w próbie 0,925 - unikatowa, niespotykana forma, pięknie się prezentuje, sprawnie się otwiera i zamyka.940,00 zł
PIERŚCIONEK BRYLANTY + RUBINY / złoto próba 0,750 / waga: 4,87 / 1,38 ct

PIERŚCIONEK BRYLANTY + RUBINY / złoto próba 0,750 / waga: 4,87 / 1,38 ct


Złoty pierścionek wykonany z próby 0,750 zdobiony kamieniami BRYLANTAMI o blisko bezbarwnej barwie bieli oraz kamieniami RUBINAMI.5 750,00 zł
ZEGAREK CZAJKA model 285255 / 17 kamieni / damski / Rosja

ZEGAREK CZAJKA model 285255 / 17 kamieni / damski / Rosja


Damski zegarek na ozdobnej bransolecie. Pięknie się prezentuje, zachowuje elegancję, rzadko spotykany model.780,00 zł
ZEGAREK DOXA model: 903487 / złoto próba 0,585 / waga: 8,81 gram

ZEGAREK DOXA model: 903487 / złoto próba 0,585 / waga: 8,81 gram


Złoty zegarek wykonany w próbie 0,585, pięknie się prezentuje, technicznie sprawny, zachowuje elegancję, rzadko spotykany model.1 850,00 zł

Klejnoty sztuki jubilerskiej

 

Piękne dzieła sztuki jubilerskiej noszą miano klejnotów, i są oznaką wysokiego statusu ich właściciela i prestiżu. Dzieje się to z uwagi na kosztowny surowiec ozdób jubilerskich.

 

Klejnoty z połyskujących metali zdobione kolorowymi kamieniami i gemmami fascynowały człowieka od najdawniejszych czasów. Chociaż złoto wydobywa się już od ponad 6000 lat, to jednak ilość tego kruszcu jest wciąż bardzo niewielka, co sprawia, że jest on bardzo cennym i poszukiwanym metalem. Znaleziska archeologiczne dowodzą, że już 3000 lat p.n.e. na Bliskim Wschodzie wyroby ze złota wytwarzali znakomici rzemieślnicy. A starożytność w spadku pozostawiła nam dowody swych osiągnięć artystycznych. Zachowane do naszych czasów klejnoty złotnictwa antycznego - a pamiętajmy, że ocalał ich maleńki zaledwie procent - w pełni potwierdzają wysoką ocenę umiejętności ich twórców i są świadectwem, że szczyty klasycznego rzemiosła złotniczego osiągnięto już w starożytności, a wielcy nowożytni złotnicy tacy jak Cellini czy Jamnitzer próbowali jedynie powtórzyć ten sukces.
 

Relikwiarzyk,czas powstania: XIII w. Autor: Nieznany gliptyk. Miejsce przechowywania: klasztor Klarysek w Starym Sączu

 

Cechą klejnotów od najdawniejszych czasów była nie tylko wartość materialna, lecz w dużej mierze związane z nimi znaczenia. Klejnoty towarzyszyły w różnych fazach ludzkiej egzystencji, od narodzin do ostatnich chwil na ziemi. Powszechnie służyły jako amulety chroniące od chorób i czarów, jako sentymentalne dary dla najbliższych, prezenty ślubne i zaręczynowe, jako różne akcesoria do stroju kobiecego ale także do męskiego, czy proste instrumenty higieny.

 

Klejnoty, jako symbole władzy przerodziły się w królewskie i książęce insygnia, związane z hierarchiami uniwersyteckimi, kościelnymi i sądowniczymi.
 

Ideowe przesłanie klejnotu od zawsze definiował kontekst, w jakim występował cenny przedmiot. Przykładem tego są rozliczne funkcje, jakie zawsze pełniły pierścienie. Darowane z okazji powołania na urząd, misji dyplomatycznych. Pierścienie darowane z okazji ślubu, honorowania poetów i artystów - odgrywały użyteczną rolę uznaniową i narodową, stanowiąc też substytut zapłaty za wyjątkowe usługi. Po Stanisławie Auguście Poniatowskim, który to hojnie rozdawał pierścienie, tabakierki i miniatury ze swą podobizną, dotrwały do naszych czasów jedynie znikome resztki darów dla podwładnych.
 

Znajdujący się w Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie pierścień ofiarowany przez Stanisława Augusta Poniatowskiego posłowi sandomierskiemu Michałowi Ambrożemu Kochanowskiemu. Czas powstania: 1791rok.

 

Klejnot to także ozdoba stroju i zwierciadło stylu. Od niepamiętnych czasów klejnoty były podporządkowane modzie, która kształtowała ubiór. Agrafy, szpile, zapony, klamry, guzy -spinały dawną odzież. Z kolei, czysto dekoracyjne bransolety, wisiory czy kolczyki nadawały odświętny wygląd kreacjom twarzy czy dłoniom.
 

Na przykładzie mody hiszpańskiej można prześledzić związek biżuterii z krojem sukien. Moda hiszpańska po 1530 roku podbiła Włochy i na blisko sto lat zawładnęła resztą kontynentu. Moda ta upowszechniła sztywne gorsety kobiecych sukien i grube tkaniny męskich kaftanów, uszytych z aksamitów i brokatów. Mięsiste materiały mogły udźwignąć ciężkie łańcuchy i naszyjniki - wysadzane wielkimi kamieniami w rozbudowanych złotniczych oprawach. Paradne stroje lśniły mnóstwem naszywanych drobnych klejnotów tzw. sztuczek. Na tkaniny przytwierdzano je zgodnie z ich wzorem, można to zaobserwować także w dalszych stuleciach. W XVIII wieku przód sukni, o wykroju wydłużonego trójkąta, zdobiono wielka broszą tego samego kształtu, często zdobioną diamentami, nazywaną devant de corsage.  Dla mężczyzn z wyższych sfer tworzono wtedy garnitury biżuteryjne, na które składały się guzy, sprzączki, klamry obuwia, spinki przy żabotach i kameryzowane kamieniami rękojeści szpad.
 

Karykaturą mody był panujący w Anglii styl elżbietański, będący synonimem przepychu na granicy groteski. Garderoba królowej Elżbiety I składała się z 30.000 sukien i niezliczonej ilości klejnotów, a wszystko to razem demonstrować miało jej poddanym ich właściwe miejsce w szyku.
 

 

Portret królowej Elżbiety I, 1592rok.

 

Polski król, jak każdy europejski władca, ucieleśniał ideał sprawiedliwego suwerena.
 

W konkretnych sytuacjach nosił się skromnie, gdy chciał wyrazić zdolność do najwyższych wyrzeczeń w trosce o lud i państwo. W innych sytuacjach rzucał posłów obcego mocarstwa na kolana, olśniewając przepychem stroju i blaskiem klejnotów. Przepych stroju określał status społeczny, a pozycje materialną zdradzały przede wszystkim towarzyszące mu klejnoty. Na przestrzeni lat klejnot jak w soczewce skupiał zmieniające się tendencje estetyczne. Zawsze był wizytówką aktualnego wzornictwa i stylu.
 

Polskie zasoby klejnotów zostały drastycznie przetrzebione. W roku 1795 Prusacy ogołocili Skarbiec Koronny na Wawelu, pozbawiając nasz kraj najważniejszych znaków suwerenności państwowej, przede wszystkim tzw. Korony Głównej królestwa Polskiego.
 

Kolekcjonerskie pasje Zygmunta Augusta i zamiłowanie do klejnotów królowej Bony znane są nam jedynie z archiwaliów i pojedynczych okazów w zbiorach światowych.
 

Wojny, zabory i migracje arystokratów sprawiły, że wielu klejnotów związanych z Polską można jeszcze poszukiwać za granicą, jednak przytłaczająca większość niestety bezpowrotnie przepadła. 

 

Na częściowe wyrobienie sobie poglądu o walorach autentycznych przedmiotów w związku z unicestwieniem oryginałów pozwala nam nierzadko ich malarskie czy rysunkowe odzwierciedlenie. W przypadku insygniów królewskich wielkie znaczenie miało sporządzenie ich wiarygodnych kopii, które - jak korona grobowa Kazimierza Wielkiego - stały się narodowymi symbolami.

 

 

Kopia korony grobowej Kazimierza Wielkiego w katedrze wawelskiej w Krakowie.


Przejdź do strony głównej
Newsletter

Prześlij nam swój adres e-mail, a my powiadomimy Cię o nowych produktach, najlepszych cenach, promocjach i wyprzedażach.

 

Oprogramowanie sklepu shopGold.pl

Realizacja:  WEB Projekt Studio